Er det nødvendigt at køre med udrykning om natten?

I Jels Frivillige Brandværn er man flere gange blevet stillet spørgsmålet om det virkeligt er nødvendigt at køre med udrykning kl. 2 om natten? Det er jo meget begrænset hvor meget trafik der er på det tidspunkt, og folk bliver vækket af larmen. Brandværnet håber dog på folks forståelse.

Man har oplevet at ambulancer og politibiler kommer kørende kun med de blå blink tændt, og derfor kan det nemt undre at brandværnet altid kører med udrykningshornet tændt.

”Vi er meget bevidst om at vi larmer, og dermed generer, når vi kommer med udrykning igennem byen kl. 2 om natten”, fortæller Brandkaptajn Søren Callesen. Men sikkerheden kommer først.

Derfor har brandværnet indført den interne regel at man altid bruger horn og lygter.

”Sikkerheden, både for befolkningen, men også for brandfolkene kommer i første række. Vi er måske på vej ud for at redde liv og store værdier, og intet ville være værre hvis vi på vej derud blev involveret i et uheld, fordi folk ikke ser og hører os. Det kan få frygtelige følger, både for brandfolkene og for de implicerede borgere”.

Dertil kommer at der er en lovgivning på området, den såkaldte udrykningsbekendtgørelse, der siger at det altid er chaufføren på udrykningskøretøjet der har ansvaret. Det betyder bl.a. at han altid skal kunne bringe sit køretøj til standsning, hvis der er behov for det. Ved at køre med horn og lygter vil han kunne nedsætte denne risiko betragteligt.

I forhold til ambulancerne og politibilerne, så er der, ifølge Søren Callesen, den helt store forskel at de kører mange flere udrykningsture end det frivillige brandværn gør.

”Vi kører i gennemsnit ca. 20 ture om året, så vi har meget mindre rutine med udrykningskørsel, end hvad f.eks. ambulancerne har. Og derfor har vi valgt at indføre reglen om at vi altid kører med hornet tændt. Også kl. 2 om natten”.

Siden sommerferien har det kun drejet sig om tre udkald efter midnat, så Søren Callesen håber da også på folks forståelse.

”Vi er her for at hjælpe folk, og gerne så hurtigt som muligt. At vi så en gang imellem får vækket folk, er lidt en erhvervsrisiko for os, men jeg tror og håber at folk har forståelsen for at vi ikke gør det for at genere nogen”, slutter Søren Callesen.

Kilde: Er det nødvendigt at køre med udrykning om natten?